23 Şubat 2013 Cumartesi

Peki nedir bu FMF?

Sevgili Nehir İda'dan...

Bazı arkadaşlarım 'keşke daha detaylı bilgi versen' demiş. Gerçekten her defasında çekinerek yazmışımdır atakları. Ama bildiğim bir şey var ki o da her türden sağlıksorununda destek çok iyi geliyor.


Hastalık ne yazık ki doktorların bile aklına çok geç geliyorken bir çoğumuz elbette bilmiyoruz. Ben de bilmiyordum. Yaşarken öğrendik. Hastalar kadar yanındakiler de yaşıyor sonuçları. En azından hastanede:)

Aşağıya biraz bilgi veriyorum.

Ailesel Akdeniz Ateşi (FMF); karın, akciğerler ve eklemlerin ağrılı inflamasyonu ve yineleyici yüksek ateş atakları ile karakterize bir hastalıktır.
Kalıtsal bir hastalık olup genellikle Akdeniz kökenli kişilerde gözlenir. Sıklıkla; Türk, Ermeni, Arap ve Askenazi kökenli olmayan Yahudi toplumlarında saptanır.
Ailesel Akdeniz Ateşi tanısı tipik olarak çocukluk çağında konur. Hastalığın kesin tedavisi bulunmamakla birlikte medikal tedavi ile kontrol altına alınarak şikayetler hafifletilebilir. Bu tedaviler, hastaları FMF komplikasyonlarından korumada da etklidirler.

Belirtiler
Ailesel Akdeniz Ateşi'nin ilk belirtileri genellikle çocukluk çağında başlar. Hastalık genellikle 2-3 gün süren ataklarla seyreder. Hastaların %90'nında 20 yaşından önce FMF tanısı konur. Ataklara neden olan bulgular FMF hastalığına spesifik şikayetler olmadığı için ilk başta hastalık tanısı koymak zordur. FMF için tipik olan klinik bulgular ve belirtiler:

• Ani başlayan ateş (37,8-40 derece)
• Karın ağrısı
• Tekrarlayıcı göğüs ağrısı
• Eklemlerde ağrı ve şişlik
• Diareyi izleyen kabızlık (çocuklarda genellikle sadece diare gözlenir)
• Bacaklarda ürtikere benzeyen kırmızı renkli kabartı ve döküntü
• Kas ağrısı
• Hassas ve ağrılı skrotum
• Hastalarda gözlenen ataklar düzensiz aralıklarla tekrarlama gösterir. Bununla birlikte bazı kişilerde egzersiz ve stres atakların başlanmasına neden olabilmektedir. Ataklar arasında hastaların şikayetlerinin bulunmadığı zaman dilimleri 1 haftadan 1 aya kadar değişebilmektedir.


6 yorum:

  1. Bu paylaşım için zamanında teşekkür edemediğim için affet bacım! bu biirr,
    ikincisi, ben bu blogu nasıl eklememişim de güncel olarak izlememişim! bunun için de affedersin biliyorum:) "bir kitap hediye et affedeyim" dersen, adını yaz, kitapkurdu emrine amade:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yahu abicim zaten sende gördüm haberdar oldum bu biiir, teşekkürlük birşey değil; aksine görüp duyup da vurdumduymazlığa getirmek kabahattir ikiii, bu bloga zaten yazarı bile üvey muamelesi yaparken sen izlememişsin çok mu :)))

      kitap konusuna gelince; almayı/vermeyi en sevdiğim hediye kitaptır. zaman zaman kişilerin bu hediyeyi çok yavan bulduğunu bile düşünürüm ama gerçekten en hakiki hediye kitaptır. ve aynı zamanda beklediğim ama çok nadiren alabildiğim hediye de kitaptır. insanlar pahada kıymetli şeyleri hediye etmeye değer bulurlar ya!!

      neyse.. uzattım. bu hediye teklifin sana saklı kalsın. Hiç isim vermem, yaklaşık olarak hepsini sevebilirim çünkü :)

      Sil
  2. Sayfanı güncellemelere eklemiyor bende de aramayla girebiliyorum:) altta listelese süper olacaktı
    çok teşekkürler bir kez daha

    YanıtlaSil
  3. hayret. eski adres duruyor şu an senin listede ama.. deryamercani@blogspot.com görünüyor hala.. onu sil belki olur :)

    YanıtlaSil
  4. Eskiyi sildim yine olmadı ben de 'Mutlaka bakılası' başlığı altına ekledim:)

    YanıtlaSil